Trauma resident exposure in Canada and operative numbers (TraumaRECON): a national multicentre retrospective review of operative and nonoperative trauma teaching

Can J Surg. 2024 Mar 7;67(2):E99-E107. doi: 10.1503/cjs.000223. Print 2024 Jan-Feb.

Abstract

Background: General surgeons play an important role in the provision of trauma care in Canada and the current extent of their trauma experience during training is unknown. We sought to quantify the operative and nonoperative educational experiences among Canadian general surgery trainees.

Methods: We conducted a multicentre retrospective study of major operative exposures experienced by general surgery residents, as identified using institutional trauma registries and subsequent chart-level review, for 2008-2018. We also conducted a site survey on trauma education and structure.

Results: We collected data on operative exposure for general surgery residents from 7 programs and survey data from 10 programs. Operations predominantly occurred after hours (73% after 1700 or on weekends) and general surgery residents were absent from a substantial proportion (25%) of relevant trauma operations. The structure of trauma education was heterogeneous among programs, with considerable site-specific variability in the involvement of surgical specialties in trauma care. During their training, graduating general surgery residents each experienced around 4 index trauma laparotomies, 1 splenectomy, 1 thoracotomy, and 0 neck explorations for trauma.

Conclusion: General surgery residents who train in Canada receive variable and limited exposure to operative and nonoperative trauma care. These data can be used as a baseline to inform the application of competency-based medical education in trauma care for general surgery training in Canada.

Contexte:: Les chirurgiennes et chirurgiens généralistes jouent un rôle important dans la prestation de soins de traumatologie au Canada, et l’étendue actuelle de leur expérience en traumatologie durant la formation est inconnue. Nous avons voulu quantifier les expériences pédagogiques opératoires et non opératoires chez les stagiaires en chirurgie générale du Canada.

Méthodes:: Nous avons mené une étude rétrospective multicentrique sur les expositions opératoires majeures que vivent les résidentes et résidents en chirurgie générale, repérées dans les registres de traumatologie des établissements et dans le cadre d’un examen subséquent des dossiers, pour la période de 2008–2018. Nous avons aussi mené une enquête sur la formation en traumatologie et la structure de celle-ci.

Résultats:: Nous avons recueilli des données sur l’exposition opératoire des résidentes et résidents en chirurgie générale de 7 programmes ainsi que des données d’enquête de 10 programmes. Les interventions chirurgicales avaient principalement lieu en dehors des heures normales (73 % après 17 h ou la fin de semaine), et les résidentes et résidents étaient absents d’une proportion considérable (25 %) des interventions de traumatologie pertinentes. La structure de la formation sur le sujet était hétérogène entre les programmes, avec une importante variation d’un établissement à l’autre dans la participation des spécialités chirurgicales dans les soins de traumatologie. Durant leur formation, les résidentes et résidents en chirurgie générale qui terminaient leurs études avaient chacun participé à environ 4 laparotomies initiales de traumatologie, 1 splénectomie, 1 thoracotomie et 0 exploration du cou pour un trauma.

Conclusion:: Les résidentes et résidents en chirurgie générale formés au Canada sont exposés de façon variable et limitée aux soins de traumatologie opératoires et non opératoires. Ces données peuvent servir de valeur de référence pour orienter l’application d’une formation médicale fondée sur les compétences en traumatologie dans la formation en chirurgie générale au Canada.

Publication types

  • Multicenter Study

MeSH terms

  • Canada
  • Clinical Competence
  • Competency-Based Education
  • Education, Medical, Graduate
  • General Surgery* / education
  • Humans
  • Internship and Residency*
  • Registries
  • Retrospective Studies