Patient satisfaction with outpatient lumbar microsurgical discectomy: a qualitative study

Can J Surg. 2007 Dec;50(6):445-9.

Abstract

Objective: Lumbar microsurgical discectomy was traditionally done as an inpatient procedure, but over the last decade, there has been an ever-expanding shift toward outpatient lumbar microdiscectomy (OLM). We have been performing OLM since 1997 (MB) and 2002 (EMM), but no study of patient satisfaction has been carried out to date. the objective of our study was to investigate patient satisfaction with the experience.

Methods: Between September 2004 and March 2005, we carried out a qualitative case study at Toronto Western Hospital, involving interviews with 28 patients who had recently undergone OLM. The protocol was approved by the institutional Research Ethics Board, and informed consent was obtained from each participant. Interviews were transcribed and stored anonymously and subjected to modified thematic analysis by 5 reviewers.

Results: Analysis of the interviews yielded several overarching themes: 1) patients are surprised that back surgery can be done on an outpatient basis; 2) the amount and quality of information they receive is satisfactory; 3) the overall experience is positive; 4) trust in one's surgeon is important; and 5) some patients have significant back pain in the early postoperative period.

Conclusions: Most patients appreciate the need for the health care system to save money where possible so that it can be spent in other, more resource-intensive areas. Outpatient lumbar microdiscectomy satisfies this goal while retaining high patient satisfaction rates. Qualitative research can yield substantial insight, which will improve the experience for future patients. Qualitative research is rare in the surgical literature and can answer questions quantitative research methods cannot.

Objectif: La discectomie microchirurgicale lombaire est habituellement pratiquée en service interne, mais on constate depuis dix ans un virage de plus en plus important vers la microdiscectomie lombaire en service externe (MLE). Nous pratiquons des MLE depuis 1997 (MB) et 2002 (EMM), mais il ne s'est fait jusqu'à maintenant aucune étude sur la satisfaction des patients. Notre étude visait à déterminer la satisfaction des patients à l'égard de l'expérience.

Méthodes: Entre septembre 2004 et mars 2005, nous avons procédé, à l'Hôpital Toronto Western, à une étude de cas qualitative à partir d'entrevues auprès de 28 patients ayant subi récemment une MLE. Le conseil d'éthique de la recherche de l'établissement a approuvé le protocole et on a obtenu le consentement éclairé de chaque participant. Les entrevues ont été transcrites et mémorisées anonymement et soumises à une analyse thématique modifiée par cinq examinateurs.

Résultats: L'analyse des entrevues a dégagé plusieurs thèmes dominants : 1) les patients sont étonnés que l'on puisse pratiquer une intervention chirurgicale au dos en service externe; 2) le volume et la qualité de l'information qu'ils reçoivent sont satisfaisants; 3) l'expérience globale est positive; 4) il est important d'avoir confiance dans le chirurgien; 5) certains patients ont une douleur importante au dos au début de la période postopératoire.

Conclusions: La plupart des patients comprennent que le système de santé doit épargner de l'argent dans la mesure du possible afin de pouvoir le consacrer à d'autres domaines qui consomment davantage de ressources. La microdiscectomie lombaire en service externe atteint ce but tout en maintenant des taux élevés de satisfaction chez les patients. La recherche qualitative peut produire des aperçus importants qui amélioreront les expériences des patients à venir. La recherche qualitative est rare dans les publications chirurgicales et peut éclairer des questions auxquelles les méthodes de recherche quantitatives ne peuvent répondre.

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Aged
  • Ambulatory Surgical Procedures
  • Diskectomy*
  • Female
  • Humans
  • Interviews as Topic
  • Lumbar Vertebrae / surgery*
  • Male
  • Microsurgery
  • Middle Aged
  • Patient Satisfaction*