The influence of surgical and procedural rotations and interest in a surgical discipline on medical students' suturing ability during clerkship

Can J Surg. 2022 Aug 12;65(4):E534-E540. doi: 10.1503/cjs.006021. Print 2022 Jul-Aug.

Abstract

Background: Although suturing is an essential competency for medical students, there has been limited research into the skills acquisition process over the course of medical school curriculum. This study aimed to determine whether suturing ability improved over the course of clerkship and whether an interest in a surgical discipline was associated with improved skill acquisition.

Methods: The suturing ability of third-year medical students at a large Canadian medical school was assessed at the beginning of clerkship (August 2018) as well as before and after their surgery rotation by 2 expert reviewers using a validated, objective scoring system as well as a qualitative assessment, both in person and via blinded video recordings. Students were randomly allocated to 4 groups for their clerkship year by the medical school.

Results: Of 133 eligible students, 115 (86.5%) completed the study. Median suturing assessment scores improved significantly after the surgery rotation (214.5 [interquartile range (IQR) 191.1-235.0] v. 238.0 [IQR 223.5-255.0], p = 0.001). Groups that had completed a procedural rotation (emergency medicine, obstetrics and gynecology) between clerkship and starting their surgery rotation had improved scores between these time points (p < 0.05), whereas scores decreased for groups that did not have a procedural rotation between assessments. Regardless of previous rotations, suturing scores were similar between groups after the surgery rotation. The 21 students (18.3%) who were interested in a surgical discipline had higher suturing scores than students who were not interested in surgery at the beginning of clerkship (229.1 [IQR 220.2-253.0] v. 208.0 [IQR 185.0-228.0], p < 0.001) and after the surgery rotation (252.0 [IQR 227.0-268.0] v. 235.8 [IQR 220.5-251.2], p = 0.02).

Conclusion: Medical students' suturing ability improved during the surgery rotation but was also influenced by other procedural rotations and students' interest in procedure specialties. Skill acquisition by medical students is complex and requires additional investigation.

Contexte:: Bien que les sutures soient une compétence essentielle pour les étudiants en médecine, peu d’études ont été menées sur le processus d’acquisition de cette compétence dans le cadre du programme d’études en médecine. Cette étude visait à déterminer s’il y avait amélioration de la compétence en réalisation de sutures des étudiants en médecine au fil du stage clinique et si un intérêt pour les disciplines chirurgicales était associé à l’acquisition de la compétence.

Méthodes:: La compétence en réalisation de sutures d’étudiants de troisième année de médecine d’une grande faculté de médecine canadienne a été évaluée au début de leur stage clinique (août 2018) ainsi qu’avant et après leur stage de chirurgie par 2 évaluateurs experts utilisant un système de notation objectif validé et effectuant une évaluation qualitative, en personne et par enregistrement vidéo en aveugle. Les étudiants ont été répartis aléatoirement par la faculté de médecine en quatre groupes pour leur année de stages.

Résultats:: Des 133 étudiants admissibles, 115 (86,5 %) ont terminé l’étude. Le résultat médian à l’évaluation des sutures a augmenté de façon significative après le stage de chirurgie (214,5, écart interquartile [ÉI] 191,1 à 235,0; c. 238,0, ÉI 223,5 à 255,0; p = 0,001). Les groupes qui avaient effectué un stage en médecine d’urgence ou en obstétrique et gynécologie entre leur stage clinique et le début de leur stage de chirurgie ont réussi à améliorer leur résultat dans l’intervalle (p < 0,05), alors qu’on a observé une baisse des scores dans les groupes qui n’ont pas eu ce type de stage entre les 2 évaluations. Cela dit, après le stage de chirurgie, les résultats des groupes étaient similaires, quels que soient les stages précédents. Les 21 étudiants (18,3 %) qui envisageaient de se spécialiser en chirurgie ont obtenu des scores supérieurs aux étudiants qui n’avaient pas manifesté d’intérêt pour cette discipline, tant au début du stage clinique (229,1 [ÉI 220,2 à 253,0] c. 208,0 [ÉI 185,0 à 228,0]; p < 0,001) qu’après le stage de chirurgie (252,0 [ÉI 227,0 à 268,0] c. 235,8 [ÉI 220,5 à 251,2]; p = 0,02).

Conclusion:: La compétence des étudiants en médecine en réalisation de sutures s’est améliorée durant leur stage de chirurgie, mais elle est aussi influencée par d’autres stages pratiques et par l’intérêt des étudiants pour les disciplines de médecine chirurgicale. L’acquisition de compétences par les étudiants en médecine est un processus complexe qui doit être étudié davantage.

Publication types

  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Canada
  • Clinical Clerkship* / methods
  • Clinical Competence
  • Curriculum
  • Emergency Medicine* / education
  • Humans
  • Students, Medical*